Analisis Proses Pembelajaran Dalam Jaringan (Daring) Pada Masa Pandemi Covid-19 di SDN Curug V

IIF Miftahuddin, Masykur Masykur, Mansyur Mansyur

Abstract


This research aims to analyze the Online Learning Process During the Covid-19 Pandemic at SDN Curug V class V A. This research belongs to the type of phenomenology research, which describes all forms of actions and also phenomena carried out by the subjects studied in the implementation of online learning, As for the data collection techniques in this study using observation,  Interviews and documentation. The results of this study illustrate that the implementation of online learning at SDN Curug V class V A has been carried out quite well, students and teachers already have the basic facilities needed, it illustrates the readiness of the implementation of online learning. In the implementation of online learning, teachers have done learning planning and have carried out learning well, namely using learning media, strategies, methods and learning approaches tailored to students. Online learning has flexibility in its implementation and is able to encourage teachers to be more creative in teaching besides that students are required to be more independent and motivated to be more active in learning. However, online learning has obstacles in its implementation of unstable network conditions and the difficulty of learners understanding learning materials is a challenge in online learning

Keywords


Learning Process; In Network (Online); Pandemic; Covid-19;

Full Text:

PDF

References


Ananda, R. & Fadhilaturrahmi. (2018). Analisis Kemampuan Guru Sekolah Dasar dalam Implementasi Pembelajaran Tematik di SD. Jurnal Basicedu. 2(2):11-21

Anas Salahudin Pendidikan Karakter: Pendidikan Berbasis Agama dan Budaya Bangsa Bandung: CV Pustaka Setia, 2013), 59-60

Dedi Mulyasana, Pendidikan Bermutu dan Berdaya Saing, (Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2012), hlm.155

Glendoni, Komponen-Komponen Pembelajaran, diakses 30 Oktober 2013

Kemendikbud. (2016). Permendikbud Nomor 23 Tahun 2016 tentang Standar Penilaian Pendidikan

Kementerian Pendidikan Kebudayaan. (2020). Surat Edaran Nomor 1 Tahun 2020 Tentang Pencegahan Penyebaran Corona Virus Disease (Covid-19) Di Perguruan Tinggi, Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan. Jakarta

Majid, Abdul. 2011. Perencanaan Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosadakarya.

Muhammad Imaduddin, Membuat kelas Online berbasis android dengan google classroom (Yogyakarta:Garudhawaca,2018), 1&4.

Oktawirawan, D.H. (2020). Faktor Pemicu Kecemasan Siswa dalam Melakukan Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi. 20(2): 541-544

Oktavian, R. & Aldya, R.F. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring Terintegrasi di Era Pendidikan 4.0. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan. 20(2): 129-135

Rizma Fithri, Buku psikologi belajar (Surabaya: UIN Sunan Ampel press, 2014), 4-6.

Slameto. (2011). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta

Suyono & Hariyanto. (2011). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Suryosubroto, B. (2009). Proses Belajar Mengajar di Sekolah: Wawasan baru, Beberapa Metode Pendukung dan Beberapa Komponen Layanan Khusus. Jakarta: Rineka Cipta

Sadikin, A. & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19 (Online Learning in the middle of the Covid-19 Pandemic). J. Ilmiah Pendidikan Biologi 6(02): 214-224

Syarifudin, AS. (2020). Implementasi Pembelajaran Daring untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Sebagai Dampak Diterapkannya Social Distancing. Jurnal PBSI Metalingua. 5(1): 31-34

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Thobroni, M. & Mustofa, A. (2011). Belajar dan Pembelajaran: Pengembangan Wacana dan Praktik Pembelajaran dalam Pembangunan Nasional. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media

Tsalasa, Ahmad Nashir. Pembelajaran Bertaraf Internasionaldi Sma Semesta Bilingual Boarding School Gunungpati Semarang (Studi Deskriptif Kualitatif Proses Perencanaan, Pelaksanaan, Dan Evaluasi Hasil Belajar). Skripsi, Jurusan Kurikulum dan Teknologi Pendidikan, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Semarang

Tian Belawati, Pembelajaran Online (Tangerang selatan, Universitas terbuka, 2019), 6-7

Putria, H., Maula, L.H., & Uswatun, D.A. (2020). Analisis Proses Pembelajaran Dalam Jaringan (DARING) Masa Pandemi COVID-19 pada Guru Sekolah Dasar. J. Basicedu. 4(4): 861-871

Pane, A. & Dasopang, MD. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman. 3(2): 333-352

Wahyono, P., Husamah H., & Budi, AS. (2020). Guru Profesional di Masa Pandemi Covid-19: Review Implementasi. Tantangan, dan Solusi Pembelajaran Daring. Jurnal Pendidikan Profesi Guru. 1(1): 51-65

Putria, H., Maula, L.H., & Uswatun, D.A. (2020). Analisis Proses Pembelajaran Dalam Jaringan (DARING) Masa Pandemi COVID-19 pada Guru Sekolah Dasar. J. Basicedu. 4(4): 861-871

Yamin, Martinis. (2011). Paradigma Baru Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada (GP) Press

Zainal Arifin, Evaluasi Pembelajara, (Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2012), hlm. 10 2




DOI: https://doi.org/10.33857/patj.v6i1.525

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)



View My Stats



Journal PoliciesSubmissionsPeople
 Information



Editorial Office
 Department of Electrical Engineering :
Jl. Tun Abdul Razak, Paccinongang, Kec. Somba Opu, Kabupaten Gowa, Sulawesi Selatan 90235 | Email : pa.techjournal@gmail.com

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License